xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
403
164
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)
macnyt  /  forum  /  emne
Ram Doubler
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)

3

0
27. maj 2024 @ 22:35
Nyt medlem

Nogen der kan huske dette program fra 1994?

2MB! ram blev til, ja rigtigt gættet 4MB!

Og OS6 kørte fint med den ram, hvad er der gået galt med OS og ramforbruget siden?

Vi var vilde med det program os, MacIntosser.

Min første skærm var en 10” med katodestrålerør (gammeldags fjernsyn). Der var en pauseskærm med nogle fisk som var så realistiske, at man troede de var ved at svømme ud af skærmen, bedste monitor jeg nogensinde har haft.

VH

16
1
  718

4751

430
27. maj 2024 @ 23:09
FPU
Boomer skrev:

2MB! Ram blev til, ja rigtigt gættet 4MB!

Vi var ville med det os, MacIntosser.

VH

Oh, yes! Og CopyDoubler og CompactPro og ResEdit og CanOpener og FileBuddy. Super-gode værktøjer på en super-god platform.

Spirituel Maskine

2892

403
PallMei (Skribent)
28. maj 2024 @ 07:20
Bit kongen
Boomer skrev:

2MB! ram blev til, ja rigtigt gættet 4MB!

Og OS6 kørte fint med den ram, hvad er der gået galt med OS og ramforbruget siden?

Udvikling har gjort ram billigere. Men hvorfor mener du der er gået noget galt? Kompression af ram er indbygget i operativ systemet (du kan tjekke aktivitetsovervågning) og tingene har stået stille rimelig længe. Apple sælger stadig 8GB som standard. Hvilket er hvad min 2013 MBA og 2010 13" MBP har. Det er altså længe i den her verden. 

Min late 2009 imac havde/har (den er defekt er fungere som skærm) 24GB hvilket stadig er rigelig idag og faktisk det maksimale du kan få i en iMac idag!! Har en brugt iMac pro på vej i næste uge og den har 32GB som var minimums konfiguration for den i 2017.  

Men næste store ting er AI og hvis det gøres on device, som Apple vil, så koster det ram. Så forudser de snart må gøre op med den minimums konfiguration. Der er også spekulationer om at basis konfiguration af M4 faktisk har 12GB, til trods for at Apple reklamere med 8GB. https://forums.macrumors.com/threads/do-m4-ipad-pros-with-8gb-of-ram-actually-have-12gb.2426801/ 

Hvad der er op og ned, samt årsag er rent spekulation. Kan være de gemmer til nogle nye funktioner, eller at 6GB klodser er billigere end 4GB, men de stadig ønsker at folk skal betale for den større model.

8661

210
28. maj 2024 @ 08:34
Poseidon
Boomer skrev:

Dit nuværende OS kan en hel del mere end det kunne i Mac OS 6. Det kræver RAM. Samme gælder alle dine programmer. Men hvis du føler Mac OS 6 dækker dine behov, så er der jo ingen som siger du skal bruge en nyere maskine.

Der var engang en Mac...

1280

37
28. maj 2024 @ 09:07
Stormogul
Tonny Freimanis skrev:
Oh, yes! Og CopyDoubler og CompactPro og ResEdit og CanOpener og FileBuddy. Super-gode værktøjer på en super-god platform.

Glem ikke Hypercard - super software, som nemt kunne indrettes af brugeren....

MBP, iPhone, iPad, diverse ældre macs. Mac-bruger siden 1989

4751

430
28. maj 2024 @ 14:10
FPU
Martin Ammentorp skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Glem ikke Hypercard - super software, som nemt kunne indrettes af brugeren....

Nå,ja, HyperCard. Nåede aldrig rigtig at komme i gang med det, men det havde da potentiale. Spillet "Myst" var vist nok HyperCard-baseret.

Til gengæld var jeg vild med OpenDoc, fordi Apple havde brugt det til at lave den fedeste internetsuite, nemlig Cyberdog, som jeg klart foretrak frem for Netscape. Cyberdog kunne også AppleTalk, e-mail og Usenet.

Spirituel Maskine

277

39
28. maj 2024 @ 17:08
Juniormedlem
Tonny Freimanis skrev:

Til gengæld var jeg vild med OpenDoc, fordi Apple havde brugt det til at lave den fedeste internetsuite, nemlig Cyberdog, som jeg klart foretrak frem for Netscape. Cyberdog kunne også AppleTalk, e-mail og Usenet.

Enig, OpenDoc var det største siden den varme tallerken og det dybe vand!  Jeg brugte (selvfølgelig) CyberDog, samt WAV fra Digital Harbor LLC til tekst, Numbers & Charts fra Adrenaline Software til regneark/tabeller og grafer og Lexi fra Soft-Linc til stavekontrol m.v. og man kunne kombinere som man havde lyst til i sit dokument - det var så stort, desværre troede folk allerede den gang, at man ikke kunne lave noget uden MS Office  
Jeg ville have elsket at se hvad OpenDoc kunne være blevet til hvis det havde overlevet.

ps. i dag er jeg stolt af at der ikke findes software fra Microsoft, Adobe eller Google på min Mac   

1957

202
PowerPalle (Administrator)
28. maj 2024 @ 21:06
Stormogul
Boomer skrev:

Der er vist kun én person, der underskriver sig med det navn. Kan det være at vi har besøg af CL?

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

366

13
puggaard (Skribent)
28. maj 2024 @ 22:36
Lærling

ham her?...   

mvh. Peter

1957

202
PowerPalle (Administrator)
29. maj 2024 @ 07:50
Stormogul

Jeps

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

4751

430
29. maj 2024 @ 08:16
FPU
PowerPalle skrev:
Boomer skrev:

Der er vist kun én person, der underskriver sig med det navn. Kan det være at vi har besøg af CL?

Godt nok har jeg været medlem i lang tid, men… hvem?

Spirituel Maskine

3

0
29. maj 2024 @ 14:09
Nyt medlem

Modtager iPad Pro 13” i morgen og selv jeg tror ikke den kan klare sig med 4MB😉

VH

4751

430
29. maj 2024 @ 20:22
FPU

Måske hvis du sletter iOS og installerer System 7 i stedet for. :0)

Spirituel Maskine

366

13
puggaard (Skribent)
29. maj 2024 @ 20:52
Lærling

måske 7.5.1...   

(har været i arkivet"  )

mvh. Peter

4751

430
30. maj 2024 @ 08:45
FPU
puggaard skrev:

måske 7.5.1...   

(har været i arkivet"  )

Hvis jeg husker rigtigt, var 7.5 vildt ustabilt. På min Performa 475 kørte jeg dels 7.1.P5 og dels 8.1.

7.1.P5 havde bl.a. et sjovt tredieparts kontrolpanel, som lavede Starwars-lyde ved forskellige systemhandlinger, f.eks. "Use the Force, Luke" ved opstart og "May the Force be with you" ved nedlukning. Det kontrolpanel var desværre ikke kompatibelt med System 8.1, som trods alt var noget bedre end 7.1.P5, ikke mindst pga. OpenDoc.

8.1 på 475'eren var stort set umulig at crashe, og det var lysår foran Windows 3.11 på de PC'er inde på mit speciale-institut, hvor jeg havde stillet 475'eren op i elev-rummet og trådte mine barnesko på nettet; det var hurtigere (2 MBit til deling i hele huset) og billigere (28.8K dial-up derhjemme).

Mig og så den IT-asvarlige, som jeg gav et lynkursus i Macintosh, prøvede på et tidspunkt at installere en Mac-emulator på en af PC'erne. Det lykkedes da at få gang i den, men alt foregik i sub-sneglefart. Og æblet i menuen var ikke et æble men et Ω-tegn. :0)

I privaten havde jeg så en Performa 6200, som jeg ikke var særlig begejstret for. Den røg videre billigt til en ven, da jeg købte en G4/400, som jeg vist nok stadig har stående i den originale kasse.

Jeg har i øvrigt også stadig 475'eren sammen med et CD-300 CD-ROM drev, et par 135 MB EZ-drev og et par 100 MB Zip-drev, det hele SCSI-baseret. Den er i øvrigt makset ud med en Quadra-CPU i stedet for den oprindelige LC-CPU (hvor FPU'en er koblet fra), 36 MB RAM, 1 MB VRAM og 4 GB harddisk, samt et 10 MBit PDS netkort.

Spirituel Maskine

103

8
09. juli 2024 @ 20:12
Novice

Hej Boomer

skriv lidt mere om dig selv og bevæggrunden for at du vil af med din IPad Pro du har købt i maj!

Hvilke specifikationer har den!

3

0
12. juli 2024 @ 13:18
Nyt medlem

Hej Rolf,

måske har jeg udtrykt mig utvetydigt, jeg sælger min “gamle” iPad M1, fordi jeg har købt en iPad M4.

Og skal jeg være helt ærlig, så vil jeg have svært ved at at kende forskel på de 2 i en blindtest.

GD