xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
402
164
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Nyt maskineri
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)

205

13
29. maj 2024 @ 16:28
Juniormedlem

Hej

Denne er blevet lidt træt. Harddisken er ustabil og jeg har sat en usb 1 TB SSD harddisk som startdisk. Har en ekstra skærm tilsluttet.

Løsning 1:

MBA som maskine og bruge den nuværende iMac som skærm. Eller kan man slutte en MacMini til skærmen?

Har ikke som sådan brug for en bærbar, da alt arbejde laves hjemme.

Løsning 2:

iMac 24" og en ekstra skærm (kan jeg bruge nuværende iMac) til alle paletterne når diverse programmer er åbne.

1 TB harddisk, 24 GB ram skal der i maskinen. 

På harddisk pt kun brugt 148 GB. Har stort set kun diverse logoer og nogle få privat opgaver på disken plus apps. Større opgaver slettes efter færdiggørelse, da de ligger på TM. Kører fast med Time Machine. Når disken er ved at være fuld, sættes en ny disk til. 

Hans
  2
0
  272

2892

402
PallMei (Skribent)
29. maj 2024 @ 17:13
Bit kongen

Harddisken er helt klart det svage led. Undre mig at usb ssd ikke har hjulpet, men måske mangler den trim og er sandet til med tiden. Måske det kræver Thunderbolt tilslutning eller nyere macos at få SCSI over usb trim support eller dit eksterne ssd mangler support 🤷🏼‍♂️

nyeste macos kan installeres med legacy core patcher. Du skal dog tjekke hvor godt grafik kortet er supporteret.

Du kan bruge display panelet som ekstern skærm ved at købe en display controller i Kina til omkring 1000kr. Du kan finde vejledinger på YouTube. Jeg gør det med 2560x1440 iMac, der koster en controller kun omkring 200kr. Men det er sidste mulighed, hvis du opgiver den som computer. 

Personligt ville jeg åbne maskinen og skifte harddisken ud med SSD. Det er muligvis kompliceret af fusion drev, som muligvis skal slås fra i disk værktøj først, så harddisken og den lille indbyggede SSD er uafhængige drev. 

2892

402
PallMei (Skribent)
29. maj 2024 @ 18:11
Bit kongen
PallMei skrev:

Harddisken er helt klart det svage led. Undre mig at usb ssd ikke har hjulpet, men måske mangler den trim og er sandet til med tiden. Måske det kræver Thunderbolt tilslutning eller nyere macos at få SCSI over usb trim support eller dit eksterne ssd mangler support 🤷🏼‍♂️

nyeste macos kan installeres med legacy core patcher. Du skal dog tjekke hvor godt grafik kortet er supporteret.

https://dortania.github.io/OpenCore-Legacy-Patcher/ 

Umiddelbart skulle grafikkortet ikke give støre problemer, selv om den kræver Legacy Metal support for at understøtte macOS 13 og nyere

Du kan bruge display panelet som ekstern skærm ved at købe en display controller i Kina til omkring 1000kr. Du kan finde vejledinger på YouTube. Jeg gør det med 2560x1440 iMac, der koster en controller kun omkring 200kr. Men det er sidste mulighed, hvis du opgiver den som computer. 

https://www.aliexpress.com/w/wholesale-5k-driver-board.html?spm=a2g0o.detail.search.0 

Du skal vide præcis hvilket panel du har, så du er nødt til at åbne maskinen inden du bestiller.

Personligt ville jeg åbne maskinen og skifte harddisken ud med SSD. Det er muligvis kompliceret af fusion drev, som muligvis skal slås fra i disk værktøj først, så harddisken og den lille indbyggede SSD er uafhængige drev.