xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
402
164
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: iPad i centrum - et fingerpeg i den rigtige retning (iPad)
macnyt  /  forum  /  emne
Valg af iPad
Kategori: iPad i centrum - et fingerpeg i den rigtige retning (iPad)

173

6
21. oktober 2024 @ 14:30
Novice

Jeg er godt nok meget i tvivl om jeg skal vælge den nye 11" iPad Pro M4. Jeg har en 16" MacBook Pro M1 Max, som jeg bruger meget flittigt der hjemme, men pga. størrelsen fungerer den mere eller mindre som en stationær efterhånden. Jeg er ved at være træt af at slæbe rundt på den.

Den nye iPad vil blive brugt til YouTube, mails, surfing på nettet, sociale medier osv. Men den vil også engang i mellem blive brugt til billedredigering og lidt videosjov. Jeg foretrækker redigering på min MacBook Pro med mine eksterne skærme, men når jeg er på farten er det meget lækkert med en iPad, der er lidt større en min iPhone.

Til mit beskrevne forbrug, kan man vel argumentere for, at en mindre iPad også kan gøre det. Men jeg har altid haft en svaghed for at købe det bedste NU, for ikke at fortryde senere, så spilde penge på at sælge, for så at bruge penge igen på at købe min første indskydelse. Men jeg skal jo også tænke rationelt.
Man kan dog argumentere for, hvis jeg køber en iPad Pro 11" M4 nu, så har jeg iPad i mange år, og derved skal jeg ikke skifte om et par år, hvis jeg køber en ældre model.

I kan godt fornemme, at jeg er ved at skrive mig selv varm til at købe?

Men sådan helt seriøst, hvad havde I så selv gjort?

Jeg har, som nævnt,en MacBook Pro, så jeg er ikke ude efter en mindre MacBook. Og iPad Pro 13" er for stor.

27
1
  712

61

14
22. oktober 2024 @ 09:33
Novice

Hej…det virker som om du allerede har besluttet dig…så køb den dog og få den fantastiske skærm, face ID
og ro i sjælen.

På den anden side…en Air har trods alt en M2, tror ikke du vil opleve den store forskel i performance, og
så kunne du jo invitere konen eller kæresten på et godt kro ophold for de 3000 kroner du sparer…

Held og lykke med beslutningen…

Mvh

8661

210
22. oktober 2024 @ 10:24
Poseidon

jeg kan ikke forstå hvorfor du vil have en iPad? Umiddelbart lyder det langt mere som om du burde genoverveje dit setup, og så få en Mac Mini og en Macbook Air.  Jeg ved du skriver du ikke vil have en mindre Macbook, men jeg kan virkelig ikke se ideen i det, hvis du alligevel ikke gider slæbe din MBP rundt pga. den er for stor.

En iPad er en lækker maskine, men den er bare ikke sjov at lave rigtigt arbejde på, som ikke er tekst, IMHO. Jeg tror du hurtigt vil køre død i at lave seriøs billede- og videoredigering på den. Så jeg vil klart anbefale du tester det af, inden du smider 8.000,- efter en, såfremt du ikke er vant til at gøre det på telefonen.

Der var engang en Mac...

173

6
22. oktober 2024 @ 10:54
Novice

Haha ja, du har helt ret. Den 11" M4 iPad Pro er virkelig lækker, og den skærm er jo for vild... Men...

Har man virkelig brug for den skærm på en iPad? Og er USB-C virkelig så vigtigt? Hmm...

Det rationelle valg vil jo være at gå med iPad Air M2 11" og så spare de 3.000 kr. men jeg synes virkelig, at det er svært.

Tak for dit indspark!

173

6
22. oktober 2024 @ 11:50
Novice
David Munch skrev:

jeg kan ikke forstå hvorfor du vil have en iPad? Umiddelbart lyder det langt mere som om du burde genoverveje dit setup, og så få en Mac Mini og en Macbook Air.  Jeg ved du skriver du ikke vil have en mindre Macbook, men jeg kan virkelig ikke se ideen i det, hvis du alligevel ikke gider slæbe din MBP rundt pga. den er for stor.

En iPad er en lækker maskine, men den er bare ikke sjov at lave rigtigt arbejde på, som ikke er tekst, IMHO. Jeg tror du hurtigt vil køre død i at lave seriøs billede- og videoredigering på den. Så jeg vil klart anbefale du tester det af, inden du smider 8.000,- efter en, såfremt du ikke er vant til at gøre det på telefonen.

Tak David - du har helt ret - det bedste valg vil jo nok være, at genoverveje mit setup. Sælge den 16" MacBook Pro og så skaffe en billigere MacBook Air og droppe den iPad.

Det virker bare lidt overskueligt, at skulle sælge det hele og starte for fra, men det kan jo være at den tid, som det lige koster mig for at sælge MacBook Pro, den er godt givet ud.

Jeg foretrækker 100% at sidde der hjemme foran mit skrivebord og redigere mine billeder og video, og gør jeg det på farten, er det aldrig dybt seriøst. Så kan godt være, at jeg skal kigge på en Mac Mini.

Dog virker det bare lidt skørt, at købe en Mac Mini nu, der kun har M2 Pro chip, gør det ikke?
En Mac Studio har også kun M2 Max.

Burde jeg ikke vente, til at der kommer nye?

Mac Studio med M2 Max fx har 32GB RAM, som jeg har i min MacBook Pro i dag. Jeg er lidt "bange" for at downgrade mig selv for meget.

61

14
22. oktober 2024 @ 13:36
Novice

Hej

Jeg ville ikke købe nu...indenfor de næste14 dage kommer der nye M4 macs...især den nye redesignede
Mac mini M4 bliver spændende.

Desuden lurer black fridag I horisonten...

Mvh

8661

210
22. oktober 2024 @ 14:01
Poseidon
SE0Master skrev:
Det virker bare lidt overskueligt, at skulle sælge det hele og starte for fra, men det kan jo være at den tid, som det lige koster mig for at sælge MacBook Pro, den er godt givet ud.

"Det hele" er vel bare en Macbook Pro?

Dog virker det bare lidt skørt, at købe en Mac Mini nu, der kun har M2 Pro chip, gør det ikke?

En base M2 ville være fint til dit behov, medmindre du encoder video i mange timevis. Og M4 modellen annonceres forventeligt inden november er ovre, og den er jo endnu bedre.

Mac Studio med M2 Max fx har 32GB RAM, som jeg har i min MacBook Pro i dag. Jeg er lidt "bange" for at downgrade mig selv for meget.

Så smid 32GB RAM i en M4 Mini? Men hvis du absolut vil have så megen RAM, så vil en Studio Max være bedre givet ud rent økonomisk. Dog er Studio 16 måneder gammel nu, men forventes først opdateret til WWDC i Juni.

Der var engang en Mac...

173

6
22. oktober 2024 @ 16:53
Novice

Hej med jer

Jeg afventer og ser opdateringen af Mac Mini M4. Jeg laver rigtig meget video- og billedredigering på min MacBook Pro M1Max i dag, og hvis Mac Mini skal ind og erstatte denne, så skal det spille Max. Jeg har i dag 32 GB RAM i min MacBook Pro, så skal ikke downgrade mig selv for meget.

Men når jeg tænker mig om, så vil en Mac Mini M4 + en billigere MacBook Air M2 måske nok være bedre givet ud end en iPad.

Tak for sparring og gode råd.

8661

210
25. oktober 2024 @ 09:31
Poseidon

Forventeligt vil en M4 Pro være hurtigere end M3 Max, så det kan du jo overveje. M4 vil i hvert fald være hurtigere en M2 Max (Vildt!), så det kan næsten ikke betale sig at købe en M2 Studio, som koster 3x så meget. Og så får du alle mulige andre forbedringer oven i, ink. hardware AV1 decode, såfremt det er noget du bruger.

Der var engang en Mac...

173

6
29. oktober 2024 @ 07:47
Novice
David Munch skrev:

Forventeligt vil en M4 Pro være hurtigere end M3 Max, så det kan du jo overveje. M4 vil i hvert fald være hurtigere en M2 Max (Vildt!), så det kan næsten ikke betale sig at købe en M2 Studio, som koster 3x så meget. Og så får du alle mulige andre forbedringer oven i, ink. hardware AV1 decode, såfremt det er noget du bruger.

Ja det er altså vildt nok, at den M4 Pro bliver så kraftig. Spørgsmålet er så bare, om jeg skal ud og investere i et Studio Display når nu jeg redigerer forholdsvist mange billeder og video. Så er alt jo Mac, men hvad ville du gøre?

Noget helt andet hvad angår den Mac Mini M4 Pro? Jeg tror jeg vælger den med 1TB SSD, men hvad ville du gøre med RAM? 16 eller 32 GB?

8661

210
29. oktober 2024 @ 09:09
Poseidon
SE0Master skrev:
Ja det er altså vildt nok, at den M4 Pro bliver så kraftig. Spørgsmålet er så bare, om jeg skal ud og investere i et Studio Display når nu jeg redigerer forholdsvist mange billeder og video. Så er alt jo Mac, men hvad ville du gøre?

Jeg synes ASD er alt for dyr. Jeg ville vælge en billigere skærm, f.eks. Samsung Viewfinity S9 som du nok kan få til den halve pris på Black Friday, og så opgradere i 2026 til en 5k OLED skærm. Det er pt. min personlige plan at gøre sådan.

Noget helt andet hvad angår den Mac Mini M4 Pro? Jeg tror jeg vælger den med 1TB SSD, men hvad ville du gøre med RAM? 16 eller 32 GB?

Hvis du laver megen videoredigering, så ville jeg gå efter 32GB RAM. Men når du skal have en så dyr model, så ville jeg overveje om du kan vente til WWDC i juni, og købe en Studio til samme pris. Så får du bare en M4 Max i stedet for samme penge, og det er immervæk et hop op fra en M4 Pro.

Der var engang en Mac...

173

6
29. oktober 2024 @ 12:46
Novice
David Munch skrev:
SE0Master skrev:

Jeg synes ASD er alt for dyr. Jeg ville vælge en billigere skærm, f.eks. Samsung Viewfinity S9 som du nok kan få til den halve pris på Black Friday, og så opgradere i 2026 til en 5k OLED skærm. Det er pt. min personlige plan at gøre sådan.

Hvis du laver megen videoredigering, så ville jeg gå efter 32GB RAM. Men når du skal have en så dyr model, så ville jeg overveje om du kan vente til WWDC i juni, og købe en Studio til samme pris. Så får du bare en M4 Max i stedet for samme penge, og det er immervæk et hop op fra en M4 Pro.

Super fedt, tak for dit svar.

Tror du virkelig, at en Mac Mini M4 Pro med 1 TB SSD og 32 GB RAM kommer til at koste det samme som en Mac Studio med M4 Max? Bliver den ikke bare endnu dyrere 😀 Jeg kan sagtens vente, da min MacBook Pro M1 virker fint nok endnu. Jeg er bare træt af, at den er så stor og tung, nu hvor jeg købte den som en bærbar computer. Den fungerer mest som en stationær i dag.

2892

402
PallMei (Skribent)
29. oktober 2024 @ 15:25
Bit kongen
SE0Master skrev:
David Munch skrev:
SE0Master skrev:

Super fedt, tak for dit svar.

Tror du virkelig, at en Mac Mini M4 Pro med 1 TB SSD og 32 GB RAM kommer til at koste det samme som en Mac Studio med M4 Max? Bliver den ikke bare endnu dyrere 😀 Jeg kan sagtens vente, da min MacBook Pro M1 virker fint nok endnu. Jeg er bare træt af, at den er så stor og tung, nu hvor jeg købte den som en bærbar computer. Den fungerer mest som en stationær i dag.

Du kan se at forskellen i dag kun 700kr. For de penge får du udover Studio-kabinettet og alle dets tilslutninger også 12 vs 10 cpu kerner og 30 vs 16 gpu kerner. Det er lidt en no-brainer at vælge mindste studio. Men jeg spændt på det nye mini redesign.

173

6
29. oktober 2024 @ 16:57
Novice

Så kom den nye Mac Mini i dag - sjovt nok 😀

Hvis jeg vælger følgende:

M4 Pro med 12-core CPU og 16-core GPU og 16-core Neural Engine
24 GB hukommelse
1 TB SSD

Så får jeg en pris på 14.499 kr. Men... Er det værd at bruge 1.800 kr. på M4 Pro med 14-core CPU og 20-core GPU?

Hvis jeg så vælger 48 GB samlet hukommelse, får jeg en pris på 18.099 kr.

Til sammenligning med Mac Studio i dag med M2 Max:

M2 Max med 12-core CPU, 30-core GPU og 16-core Neural Engine
32 GB hukommelse
512 GB SSD

Så får jeg en pris på 18.999 kr.

Vil det sige, at jeg skal skal vente og se den nye Mac Studio til næste år, da det ikke haster haster haste med at få en ny?

8661

210
29. oktober 2024 @ 18:24
Poseidon

Det afhænger jo helt af dig! Vil du have alt skiftet rundt nu, eller vil du have mest for pengene, mod at du skal vente et halvt år mere? Men jeg synes M2 Pro ser yderst effektiv ud, så spørgsmålet er om M4 Max bliver så stort et hop op.

Med M4 får du Thunderbolt 5, bedre skærmunderstøttelse, over dobbelt så god NPU i forhold til M2 Max, mindre båndbredde (270 vs 400 Gbps), billigere pris, mindre GPU. Hvilken en som så er hurtigst CPU mæssigt, det skal vi lige vente nogle dage før vi ved, og siden du skal bruge den til video arbejde, så vil jeg mene det er det mest kritiske for dig.

Der var engang en Mac...

8661

210
29. oktober 2024 @ 19:12
Poseidon

De første geekbench resultater indikerer at M4 base er 33% hurtigere i single core end M2 Max base, og omtrendt lige så hurtig i multicore. M2 Pro base vil derfor nok være omtrendt 25-30% hurtigere end M2 Max base. O_o Der er smæk for pengene skal jeg love for!

Der var engang en Mac...

173

6
29. oktober 2024 @ 22:21
Novice

Ja det er jo altid et spørgsmål om hvornår, men jeg tænker umiddelbart godt, at jeg kan vente, selvom det er fristende at hoppe på nu.

Nu skriver du så, at M4 Pro har en mindre GPU end Mac Studio, men når Mac Studio kommer med en M4 Max, så er GPU vel bedre? Men overall, så giver M4 Max nok ikke så meget mere saft end M4 Pro?

I din sidste post skrev du, at M2 Pro base vil være omtrent 25-30 % hurtigere end M2 Max base, men mente du ikke M4 Pro base?

Og det med at få mest for pengene ved at vente et halvt år mere ca. Er det så ikke fordi du tror at en M4 Max kommer til at koste det samme ca. som nuværende M2 Max Studio?

Men ja jeg kan da godt se, hvis man skal betale 18.000 kr. i dag for en M4 Pro base med 48 GB RAM, så skal den sættes op i mod en M4 Max Studio til omkring de 19.000 kr.

Omvendt, så ved jeg ikke om en M4 Pro base med 24 GB RAM om det er nok? Specielt til videoredigering.

8661

210
30. oktober 2024 @ 10:45
Poseidon
SE0Master skrev:

Ja det er jo altid et spørgsmål om hvornår, men jeg tænker umiddelbart godt, at jeg kan vente, selvom det er fristende at hoppe på nu.

Ja, det er altid fristende. 8)

Nu skriver du så, at M4 Pro har en mindre GPU end Mac Studio, men når Mac Studio kommer med en M4 Max, så er GPU vel bedre? Men overall, så giver M4 Max nok ikke så meget mere saft end M4 Pro?

Ja, M4 Max's GPU vil være voldsomt bedre. Men det vil nok ikke være ret brugbart til videoarbejde.

I din sidste post skrev du, at M2 Pro base vil være omtrent 25-30 % hurtigere end M2 Max base, men mente du ikke M4 Pro base?

Nej, jeg snakker om M2 Max base! Den lander i multicore score i Geekbench på lige under 15.000 points. M4 base (9 kerner) lander lidt over 13.000 points, og der er 10 kerner i den nye base M4 i Mac Mini'en, så den vil også lande lidt over 14.000. Så lægger du 2 eller 4 ekstra kerner oven i for Pro'en, og så slår den M2 Max med en god del! M4 Mini får RIGTIGT gode ord med på vejen, overalt på nettet, og det er der rigtigt god grund til!

Og det med at få mest for pengene ved at vente et halvt år mere ca. Er det så ikke fordi du tror at en M4 Max kommer til at koste det samme ca. som nuværende M2 Max Studio?

Jo, helt klart. Jeg forventer i hvert fald ikke den stiger voldsomt meget i pris.

Omvendt, så ved jeg ikke om en M4 Pro base med 24 GB RAM om det er nok? Specielt til videoredigering.

Der må jeg være svar skyldig. Jeg har aldrig lavet videoredigering, så jeg ved ikke hvad standarderne er. Jeg ved bare man altid har sagt at det kræver en kraftig computer. Men du redigerer video, er din M3 Max med 32GB RAM hurtig nok til det? 8)

Der var engang en Mac...

2892

402
PallMei (Skribent)
30. oktober 2024 @ 10:59
Bit kongen
SE0Master skrev:

Det kan du være helt sikker på at Apple fokuserede youtubere vil fortælle dig, for det er stort set eneste ressourcekrævende real-world opgave de har praktisk erfaring med.

8661

210
30. oktober 2024 @ 11:35
Poseidon

Ser lige at base M4 har 4p6e kerner, mens 12 core M4 Pro har 8p4e. Så tror jeg faktisk sidstnævnte slår M2 Max base med over 30%.

Der var engang en Mac...

2892

402
PallMei (Skribent)
30. oktober 2024 @ 11:45
Bit kongen
David Munch skrev:

Ser lige at base M4 har 4p6e kerner, mens 12 core M4 Pro har 8p4e. Så tror jeg faktisk sidstnævnte slår M2 Max base med over 30%.

Det er bare ikke angivet hvilke cpu-kerne der er tale om, hvis man opgradere til 16 cpu-kerner. Men det er nok 8p6e.

8661

210
30. oktober 2024 @ 13:07
Poseidon
PallMei skrev:
David Munch skrev:

Det er bare ikke angivet hvilke cpu-kerne der er tale om, hvis man opgradere til 16 cpu-kerner. Men det er nok 8p6e.

Jeg går ud fra du mener 14 kerner - Den er 10p4e, så umiddelbart 20% oven i.

"With up to 14 cores, including 10 performance cores and four efficiency cores, M4 Pro also provides phenomenal multithreaded performance."

https://www.apple.com/newsroom/2024/10/apples-new-mac-mini-is-more-mighty-more-mini-and-built-for-apple-intelligence/

Der var engang en Mac...

173

6
30. oktober 2024 @ 20:02
Novice
David Munch skrev:
SE0Master skrev:

Ja, det er altid fristende. 8)

Ja, M4 Max's GPU vil være voldsomt bedre. Men det vil nok ikke være ret brugbart til videoarbejde.

I din sidste post skrev du, at M2 Pro base vil være omtrent 25-30 % hurtigere end M2 Max base, men mente du ikke M4 Pro base?

Nej, jeg snakker om M2 Max base! Den lander i multicore score i Geekbench på lige under 15.000 points. M4 base (9 kerner) lander lidt over 13.000 points, og der er 10 kerner i den nye base M4 i Mac Mini'en, så den vil også lande lidt over 14.000. Så lægger du 2 eller 4 ekstra kerner oven i for Pro'en, og så slår den M2 Max med en god del! M4 Mini får RIGTIGT gode ord med på vejen, overalt på nettet, og det er der rigtigt god grund til!

Jo, helt klart. Jeg forventer i hvert fald ikke den stiger voldsomt meget i pris.

Der må jeg være svar skyldig. Jeg har aldrig lavet videoredigering, så jeg ved ikke hvad standarderne er. Jeg ved bare man altid har sagt at det kræver en kraftig computer. Men du redigerer video, er din M3 Max med 32GB RAM hurtig nok til det? 8)

Det er det jeg hele tiden tænker på. Jeg har ikke engang M3 Max i dag, men en M1 Max med 32 GB RAM og derudover har jeg en 14" M1 Pro med 16 GB RAM, og selv den med 16 GB RAM synes jeg kører ganske OK både til video- OG billedredigering, men jeg vil jo også gerne købe den stærkeste Mac overhovedet muligt.

Det er virkelig meget M4 Pro for pengene. Det eneste er jo så bare det, hvis jeg vælger at gå med 48 GB og ikke kun 24 GB RAM, så er det en "no brainer" som der bliver skrevet, at vente på en M4 Max base, til samme pris ca. 18-19.000 kr.

Så det er vel lige nu et spørgsmål om jeg vil leve med 24 GB i en M4 Pro Mini. Hvis ja, så køber jeg dem, da den er væsentligt billigere end en kommende M4 Max base, men vil jeg opgradere M4 Pro med 48 GB, så skal jeg vente til M4 Max.

Ikke?

8661

210
30. oktober 2024 @ 20:12
Poseidon

Jo. Vent. M4 Mini er også kun billigere til den tid, og så kan du når du når til juni, lige så godt vente på M5 Mac Mini, og så gennemgå den her tråd igen. ;) 

Der var engang en Mac...

173

6
31. oktober 2024 @ 11:14
Novice
David Munch skrev:

Jo. Vent. M4 Mini er også kun billigere til den tid, og så kan du når du når til juni, lige så godt vente på M5 Mac Mini, og så gennemgå den her tråd igen. ;) 

Haha nu ved jeg ikke om du laver sjov, da man altid kan vente og vente... og vente og vente, men jeg synes lige med det her, der giver det faktisk mening, at vente på en Mac Studio, eller er det bare mig? :D

98

7
31. oktober 2024 @ 18:09
Novice

Hey

nu har jeg fuldt med i denne tråd. I 2018 købte jeg en gen 1 pro, er fantastisk glad ved den, bruger den kun på sofaen når jeg browser og bruger apps. Men stereo lyd og god skærm, gør at jeg vil vælge en nyere pro igen, fordi denne har holdt 6 år nu🥳

8661

210
01. november 2024 @ 09:47
Poseidon

Ser ud til jeg havde ret med hastigheden. M4 Pro 10p4e er hurtigere end M2 Ultra 16p8e! Man får eddermaneme smæk for pengene med M4.

Der var engang en Mac...

8661

210
01. november 2024 @ 09:50
Poseidon
SE0Master skrev:
David Munch skrev:

Haha nu ved jeg ikke om du laver sjov, da man altid kan vente og vente... og vente og vente, men jeg synes lige med det her, der giver det faktisk mening, at vente på en Mac Studio, eller er det bare mig? :D

Kommer igen an på om du vil opgradere NU, eller hellere få mere for pengene om 7 måneder. Opgraderer du nu, får du en maskine som er næsten dobbelt så hurtig som den M1 Max du har nu. Venter du 7 måneder så får du nok en som er 3x så hurtig, og langt mere RAM (og SSD?) for pengene.

Uanset hvad giver det absolut ingen mening pt. at købe en M2 Studio, da den er langsommere end M4 Pro. Medmindre du VIRKELIG gerne vil have indbygget SD-kortlæser. :P

Du var i øvrigt også glad for iPad M4 Pro skærmen, men du vil kunne få en tilsvarende OLED skærm til din Mac om halvandet år.

Der var engang en Mac...