Hej
Er der nogen der har et bud på hvorfor der intet sker når jeg søger på et sted eller et albumnavn eller andet i mine Fotos.
Et af mine andre fotobiblioteker fungerer fint. Der dukker der søgeresultater op så snart jeg begynder at skrive i søgefeltet, men sådan er det ikke med det fotobibliotek jeg betragter som mit "hovedbibliotek".
Lyder som om indekset er i stykker. Hold command+alt nede ved opstart af Fotos, og reparer dit bibliotek.
Tak for tippet. Jeg har lige gjort det nu, men desværre virkede det ikke. 🤥
Det lød ellers som som det helt rigtige tip.
Hmmm. Det var mystisk. Mit fotobibliotek ligger på en ekstern M.2 harddisk.
Nu prøvede jeg lige at kopiere det over på min Mac Mini. (Hvor der kun lige akkurat er plads til det).
Omgående var søgefunktionen tilbage...
Kan det virkelig passe at søgefunktionen ikke virker når ens fotobibliotek ligger på en ekstern (og tilmed hurtig) harddisk?
MacWin skrev:Hmmm. Det var mystisk. Mit fotobibliotek ligger på en ekstern M.2 harddisk.
Nu prøvede jeg lige at kopiere det over på min Mac Mini. (Hvor der kun lige akkurat er plads til det).
Omgående var søgefunktionen tilbage...Kan det virkelig passe at søgefunktionen ikke virker når ens fotobibliotek ligger på en ekstern (og tilmed hurtig) harddisk?
Og her 10 minutter senere virker det igen ikke!?!?!?!!!
Det ser ud til at fra Ventura og fremad, der virker søgefunktionen ikke hvis biblioteket ikke ligger på den primære disk, for whatever-Apple-reason. Du er ikke den eneste med det problem: https://discussions.apple.com/thread/254319665?sortBy=rank
Ligger dit andet bibliotek hvor det virker, på din primære disk?
Nej, jeg har godt kunnet se at andre har samme problem, men jeg synes ikke jeg kunne finde en løsning på det.
Nej, mit andet bibliotek ligger heller ikke på den primære disk, men er til gengæld noget mindre.
Men måske har jeg fundet noget der virker - i hvert fald lige nu.
Jeg gjorde det at jeg på ny kopierede biblioteket over på den primære. Herefter åbnede jeg det og lagde mærke til at indekseringen gik i gang. Jeg lod derfor computeren være i fred i nogle timer og nu hvor jeg er tilbage virker søgningen som den skal. Derefter kopierede jeg biblioteket tilbage til den eksterne og som det er lige nu, virker det stadig - hvilket jeg krydser fingre for at det fortsætter med.
Fedt det virkede! Men prøv lige at tjekke igen om 14 dage om den rent faktisk har opdateret det indeks - Jeg er nysgerrig for at høre om den så bare stopper med at opdatere det, eller om den bare skulle kickstartes igang.
Ja, det er jeg også meget spændt på. :-)
Jeg prøver om jeg kan huske at komme med en update om 14 dage.
Indtil videre skal du have tak for hjælpen. :-)
MacWin skrev:Ja, det er jeg også meget spændt på. :-)
Jeg prøver om jeg kan huske at komme med en update om 14 dage.
Indtil videre skal du have tak for hjælpen. :-)
Hvilken version af macOS anvender du. Fordi Ventura hjælpen har en bemærkning om at det ikke virker på eksternt drev, som er fjernet i efterfølgende udgaver:
Bemærk: Forbedret Spotlight-søgning kan finde emner i systemets fotobibliotek. Hvis du bruger andre biblioteker, finder Spotlight ikke emner i dem.
Jeg bruger Sequoia. Der mener det du burde virke?
Jeg er da lidt ærgerlig over denne advarsel:
"ADVARSEL: Hvis et fotobibliotek er placeret på en ekstern lagringsenhed, skal du ikke bruge Time Machine til at lagre en sikkerhedskopi på den lagringsenhed. De tilladelser, der gælder for biblioteket, kan være i konflikt med dem, der gælder for Time Machine-sikkerhedskopien."
Jeg har stort set har alt vigtigt på min eksterne harddisk, og som jeg forstår denne tekst, kan jeg ikke benytte Time Machine til at sikkerhedskopiere denne - incl. fotobiblioteket. Det er da lidt surt.@MacWin:
Den kan du komme rundt om ved at partitionere din eksterne disk i to partitions; en til TimeMachine og en til dit Foto-bibliotek.
Du skal bare være helt sikker på, at TM ikke zapper Foto-biblioteket, så fremgangsmåden bør være:
- Flyt alle data, som ikke må mistes, fre den disk, som skal partitioneres, over på en anden disk eller stick eller…
-Omformatér den eksterne disk i det ønskede format (det hedder vel APFS nu).
-Partitinonér den eksterne disk og giv de to partitions relevante navne.
-Sig nej til eventuelle forspørgsler undervejs fra TimeMachine, om den skal bruge dit eller dat til TM-backup.
-Lad den eksterne disk med de to tomme partitions mounte på skrivebordet.
-Gå ind i Systemindstillinger og åbn TimeMachine-indstillinger.
-Vælg den relevante partition til TM-backup. Bemærk, at den partition får en grøn TM-ikon.
-Lav din første TM-backup af den interne harddisk.
-Kopiér manuelt Foto-bibliotek over på den anden partition.
De to sidste punkter kan gøres i omvendt rækkefølge, men jeg ville nok alligevel vente med Foto-biblioteket til sidst.
Jeg har lavet den her tjek-liste ud fra egen bitter erfaring, fordi TM af en eller anden årsag zappede den forkerte partition på en ekstern disk, som jeg havde opdelt i to partitions, den ene til TM-backup af den interne disk, og den anden til bl.a. mine billeder fra mine Canon PowerShot Pro kameraer samt en hulens masse videnskabelige artikler i form af PDF'er. Heldigvis lå specialet og specialets referencer på den interne disk.
Det lykkedes mig at få reddet PowerShot billederne, men alle meta-data var væk. Og selvom PDF'erne også blev genskabt, var fil-navnene forsvundet, så jeg ville skulle have åbnet hver enkelt PDF og så skrevet forfatternavnene ind i fil-navnene på måske 2-300 PDF'er. Det var simpelt hen ikke besværet værd.
Så altså:
1. Flytte data fra den disk, som skal partitioneres, over på en anden disk, USB-stick, SD-kort, e.t.c.
2. Omformatering, så du starter på en helt frisk disk.
3. Partitionering i to partitions.
4. Vælge hvilken partition, der skal være TM-disk.
5. Køre den første TM-backup.
6. Kopiere Foto-bibliotek over på den anden partiton.
De to partitioner bliver af Finder opfattet som to forskellige fysiske diske, så der burde ikke kunne opstå konflikter i disktilladelserne. Desuden er det jo altid rart at holde tingene lidt adskilt. :0)
MacWin skrev:Jeg bruger Sequoia. Der mener det du burde virke?
Jeg er da lidt ærgerlig over denne advarsel:"ADVARSEL: Hvis et fotobibliotek er placeret på en ekstern lagringsenhed, skal du ikke bruge Time Machine til at lagre en sikkerhedskopi på den lagringsenhed. De tilladelser, der gælder for biblioteket, kan være i konflikt med dem, der gælder for Time Machine-sikkerhedskopien."
Jeg har stort set har alt vigtigt på min eksterne harddisk, og som jeg forstår denne tekst, kan jeg ikke benytte Time Machine til at sikkerhedskopiere denne - incl. fotobiblioteket. Det er da lidt surt.
Jeg læser det nu, som at du ikke kan bruge det samme drev til både timemachine og fotobibliotek. Så hvis det allerede er andet drev der bruges til timemachine, er der ingen problemer. Men ellers skal de være i hver sin partition/beholder på drevet (beholder er smartest hvis det er muligt, fordi så deles de om den samme plads.
Tonny Freimanis skrev:Så altså:
1. Flytte data fra den disk, som skal partitioneres, over på en anden disk, USB-stick, SD-kort, e.t.c.
2. Omformatering, så du starter på en helt frisk disk.
3. Partitionering i to partitions.
4. Vælge hvilken partition, der skal være TM-disk.
5. Køre den første TM-backup.
6. Kopiere Foto-bibliotek over på den anden partiton.
De to partitioner bliver af Finder opfattet som to forskellige fysiske diske, så der burde ikke kunne opstå konflikter i disktilladelserne. Desuden er det jo altid rart at holde tingene lidt adskilt. :0)
Mange tak. Ja, det kan godt være jeg skulle prøve at gøre det på den måde. Det er nu eller sså dejligt at Time Machine automatisk laver backup af det hele. Det vil jo ikke ske med mit foto bibliotek. Det skal jeg så selv huske at gøre med jævne mellemrum - med mindre at man kan automatisere det ...
PallMei skrev:Jeg læser det nu, som at du ikke kan bruge det samme drev til både timemachine og fotobibliotek. Så hvis det allerede er andet drev der bruges til timemachine, er der ingen problemer. Men ellers skal de være i hver sin partition/beholder på drevet (beholder er smartest hvis det er muligt, fordi så deles de om den samme plads.
Ja, jeg er godt nok i tvivl om det er sådan det skal forståes. Som jeg læser det, skriver de ikke om fotobiblioteket må være på TM disken, men at sikkerhedskopien af fotobiblioteket ikke ligge der.
PallMei skrev:
Jeg læser det nu, som at du ikke kan bruge det samme drev til både timemachine og fotobibliotek. Så hvis det allerede er andet drev der bruges til timemachine, er der ingen problemer. Men ellers skal de være i hver sin partition/beholder på drevet (beholder er smartest hvis det er muligt, fordi så deles de om den samme plads.
Ja, jeg er godt nok i tvivl om det er sådan det skal forståes. Som jeg læser det, skriver de ikke om fotobiblioteket må være på TM disken, men at sikkerhedskopien af fotobiblioteket ikke ligge der.
ADVARSEL: Hvis et fotobibliotek er placeret på en ekstern lagringsenhed, skal du ikke bruge Time Machine til at lagre en sikkerhedskopi på den lagringsenhed.
Nåårh. Nu er jeg med.
De mener - man skal ikke gemme sine gamle fotomapper i den øverste kommodeskuffe og så samtidig lægge negativerne der. :-)
Nej ok. Det giver jo lidt sig selv. :-)