Glædeligt at Apple i macOS 15.3. har fået fikset bug'en, så vi igen kan bruge SuperDuper til backup. Har dog ikke testet dette endnu, bliver i morgen, så må vi se om det virker...
SuperDuper fungerer nu fint med 15.3 på min MBA, herligt. Der var dog et lille aberdabei ved den første opdaterering af MBA-backup-partition på ekstern SSD: den eksterne partition kunne ikke ses i SuperDuper, på trods af fuld synlighed i Finder.
Løsningen var her at afinstallere SuperDuper, derefter downloade påny og geninstallere fra .dmg-fil. Derefter skulle backup-partitionen til MBA tillige have et nyt navn. Først da dukkede den ny-navngivne partition op i SuperDuper og kunne bruges til en spritny backup. Liiidt omstændeligt, men nu fungerer det som en kniv gennem sommervarmt smør.
Tak.
Rettelse: der var ikke alene tale om, at give partitionen et nyt navn. Dens indhold blev samtidig også slettet og gen-formateret med APFS. Dette sidste kan muligvis have medvirket til, at operationen lykkedes.
Jeg kørte en backup til en ny ekstern SSD i går. Det forløb helt problemfrit, ingen reinstallationer eller lignende. Jeg havde formatteret SSD'en til APFS før SuperDuper blev startet - Mac'en kom faktisk og sagde at disken skulle initialiseres før den kunne bruges første hang den blev tilsluttet.
Godt at høre, at superduper SuperDuper kører normalt from scratch. Jeg havde jo forventet, at min forrige backup-partition uden videre kunne anvendes i den opdaterede app - men som tidligere nævnt her i tråden måtte der i det tilfælde i stedet anvendes en digital bulldozer. Har således sendt faktura for leje af bulldozer til Shirt Pocket Software