Hvis du ser mappen Flyttede emner på din Mac efter opgradering af macOS
Når du opgraderer din Mac, gennemgås alle dine arkiver og data omhyggeligt for at sikre, at de er gyldige og godkendte, ubeskadigede og placeret korrekt. Nogle af dine arkiver kunne ikke flyttes til deres nye placering og blev anbragt i mappen Flyttede emner.
Du finder mappen Flyttede emner i mappen Delt under mappen Brugere. En henvisning til mappen placeres på skrivebordet på Mac. Dobbeltklik på mappen for at åbne den. PDF-dokumentet i mappen Flyttede emner forklarer, hvad du skal gøre med arkiver i denne mappe.
Dette i Apple-support, men der er ingen PDF.
Der er alle disse mapper i Delt:
iMac 24" - MacOS 15.3.1
Skal jeg bare smide dem ud eller hvad?
Det kommer vel an på, hvad der er i dem, og det kan kun du selv afgøre ved at gennemgå indholdet af hver enkelt mappe. Og hvis du stadig er usikker, kan du jo kopiere dem over på en disk eller stick, indtil du har fået styr på det.
Der er meget i dem.
Jeg har kopieret dem over på en disk og slettet dem fra iMac.
Så må vi se hvad der sker!
det er også en måde at gøre det på. det anbefales åbenbart også af apple, at beholde filerne.
men når man tænker over det... så er chancer for at du skal eller rettere kan bruge dem, minimale. jeg sletter dem med det samme når jeg ser dem.
og årsagen til det er, at det er bare apples garbage collector. det minder lidt om en moderne "lost+found" mappe fra unix verden. dog var diske og filsystemer anderledes på det tidspunkt, så det var en anden slags oprydning, men det er lidt i det dur, ANNO 2020'ere.
så lad os antage, der er kommet en opdatering og den fil du har haft, er blevet ugyldig, så den er end i mappen ... fint. men hvad skal du som bruger kunne gøre af den fil? du kan kigge i den og evt. med lidt held finde ud af om de gamle indstillinger eller data der lå i filen. men du kan jo ikke bare erstatte den ny fil med den gamle... du kan jo heller ikke rulle en opdatering tilbage, for at kunne bruge den gamle fil igen, kan man?
og hvis man jo har back-up af systemet fra før så har man jo også filen i mappen. så den kopi af den fil er fuldstændig lige meget i min verden. da jeg ikke kan forestille mig et scenarie hvor en almindelig bruger skal kunne den fil til noget.
det man kunne så evt. bruge at pinpointe hvad ændringer der er sket i systemet... men hvis der ligger 20 filer i 18 mapper kan det være nemmere bare at kigge i installation log filen.
Det er også min opfattelse af filerne efter jeg havde googlet lidt.
At de var ændret/blevet ugyldige og derfor ikke skulle bruges mere.
Men nu ligger de på en disk indtil videre.