xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
419
173
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Frit område til almen diskussion - omtanke er godt (Ordet er frit)
macnyt  /  forum  /  emne
Boykot af amerikanske varer pga. Trump
Kategori: Frit område til almen diskussion - omtanke er godt (Ordet er frit)

2356

173
27. februar 2025 @ 08:09
ASCII jonglør

Iflg. dagens Berlingske - se Boykot af Tesla og Coca-Cola. USA kan miste sit stærkeste kort i verden - så er der godt gang i en Facebook-gruppe for boykot at amerikanske varer, naturligvis pga. Trump og hans med-gangstere.

Den er jeg helt med på, og er nu medlem af den Facebook-gruppe, også for at få gode forslag til at undgå amerikanske forbrugsvarer. Der er blot ét problem: Apples varer.

Nu er det jo velkendt, at Apples Tim Cook ikke er særlig begejstret for endsige enig med Trump og hans fascistoide politik. Bl.a. har Apple nægtet at ændre sin personalepolitik i den retning, som Trump ønsker. Her har mange andre af USAs store virksomheder simpelthen bare rettet ind og pareret ordre. Så et stort skulderklap til Apple i den sag.

Det er den ene grund til, at jeg fortsat med god samvittighed vil kunne købe Apples varer: at støtte fornuften internt i United Bluff. Den anden grund er naturligvis, at man med sit valg af IT-udstyr jo er noget låst fast. For det vil jo være økonomisk vanvid for ens personlige økonomi at skifte til et andet mærke - og hvilket skulle dette også være, når USA i den grad sidder på markedet? Et kinesisk alternativ måske? Absolut ikke, det vil jo være som at trampe rundt på egne kønsorganer med rustne pigsko.

Så på IT-fronten er det No Boykot of Apple fra min side, mens resten af USAs forbrugsvarer bliver smidt på porten, simpelthen. Lad os give Trump det, som han åbenbart bliver ophidset af at give os andre: smæk i måsen med en død havmåge.

MacBook Air M2, 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”
  12
5
  224

4817

455
27. februar 2025 @ 10:29
FPU

I det dér live tekst-feed på EB om Trump's seneste meritter står der her til morgen, at en forespørgsel blandt Apple's aktionærer viser, at 97% af dem ikke ønsker at mindske Apple's mangfoldighedspolitik.

Så der ER anstændige mennesker tilbage i USA. De har bare ikke magten lige nu. Men de kan sikkert bruge en håndsrækning eller to.

Taler vi om smartphones og tablets, er det reelle alternativ mere eller mindre kun kinesiske produkter, og her havner firmaskatten så i skattekisten hos den -trods alt- knap så demokratiske kinesiske regering, samtidig med at man ikke kan vide sig sikker på, at ens egne private data forbliver ens egne private data.

Og eftersom vi danskere mere eller mindre er pålagt at eje en relativt ny smartphone pga. MitID, må vi så vælge det mindste af to onder eller (prøve at) blive fritaget for elektronisk post.

Trump er et midlertidigt problem, mens Xi mere eller mindre er valgt for livstid. Desuden bliver Xi's afløser helt sikkert en partikammerat, mens der i Trump's tilfælde er ca. 50% chance for, at hans afløser bliver en demokrat.

Jeg kan ikke lige komme i tanke om, hvad jeg ellers har af amerikanske ting, bortset fra en hel del DVD spillefilm, men langt de fleste er købt brugt for en femmer stykket, så det holder ikke min samvittighed vågen om natten.

I aften skal jeg have pandekager, og min ahornsirup er fra Canada. Namme-nam!

Spirituel Maskine

3032

419
PallMei (Skribent)
27. februar 2025 @ 11:12
Virtual Machine
Tonny Freimanis skrev:

Trump er et midlertidigt problem, mens Xi mere eller mindre er valgt for livstid. Desuden bliver Xi's afløser helt sikkert en partikammerat, mens der i Trump's tilfælde er ca. 50% chance for, at hans afløser bliver en demokrat.

Det er optimistisk. Hvis Trump fuldender denne periode, tror jeg ikke, du kan regne med et frit valg i 2028. For at han ikke skal lykkes, er det vigtigt, at amerikanerne hurtigst muligt personligt føler negative konsekvenserne af hans politik.

1715

55
27. februar 2025 @ 11:19
Stormogul

Jeg snupper en 2 ugers sommerferie i det vest amerikanske til august. Er 110% træt af Trump og hans politik og metoder men skal dæleme ikke forhindre mig i at besøge mit yndlings ferie land. 

Iphone 16 pro. Macbook pro 13 M1. Apple Watch Ultra.

2356

173
27. februar 2025 @ 11:29
ASCII jonglør

En mærkning af varer fra Europa ser ud til at være på vej frem flere steder, bl.a. andet hos Salling:

Børsen: Nu vil Salling markere varer fra Europa

"Nu bliver det lettere at købe dagligvarer fra europæiske mærker i Bilka, Føtex og Netto. Salling Group, der står bag de tre butikskæder, vil nemlig introducere en ny markering på deres prisskilte, hvor en lille stjerne vil vise, hvis mærket er ejet af en europæisk virksomhed. "

2356

173
27. februar 2025 @ 11:36
ASCII jonglør
PallMei skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Det er optimistisk. Hvis Trump fuldender denne periode, tror jeg ikke, du kan regne med et frit valg i 2028. For at han ikke skal lykkes, er det vigtigt, at amerikanerne hurtigst muligt personligt føler negative konsekvenserne af hans politik.

Præcis. Det her er særdeles alvorligt. Trump har allerede været ude og sige, at han bestemt ikke udelukker en tredje periode som præsident - hvilket vil være i strid med USAs forfatning.

Desuden har han fornylig fyret sin nærmeste forsvarsrådgiver samt den øverste chef for det amerikanske militær, general C.Q. Brown, og udnævnt en loyalist til stillingen. Det er et led i opbygningen af et alt andet end demokratisk regime, siger USA-ekspert Niels Bjerre-Poulsen. Mere om det her:

Information: Trump fyrer flere generaler og admiraler og indsætter loyale støtter i forsvarstoppen.

Trump blev i øvrigt i sin tid blev givet en bog med Hitlers taler. Det faktum bliver ret weird, når den udredende artikel herunder beretter, at bogen blivet givet til Trump...af en amerikansk jøde, Marty Davis fra Paramount, som i artiklen bekræfter dette. Davis vender sig sandsynligvis i sin grav i dag - for det må ikke være rart muligvis ha' have været medvirkende årsag til, at hele Trump-forløbet ligner efterhånden Tyskland i begyndelsen af 1930'erne...og da slet ikke hvis man er af jødisk herkomst.

ABC News: Donald Trump's history with Adolf Hitler and his Nazi writings: ANALYSIS

Check desuden The Guardian: The reich stuff – what does Trump really have in common with Hitler?

4817

455
27. februar 2025 @ 15:05
FPU
PallMei skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Han vil muligvis prøve. Men så tror jeg, at der bliver borgerkrig. Han vil nok nærmere prøve at køre noget af sit yngel i position, og så er det jo op til vælgerne. Men jeg tror, at de når at blive så trætte af Trumps smadren løs i mellemtiden, at der bliver valgt en demokrat i stedet for med et meget stort flertal.

Spirituel Maskine

504

6
27. februar 2025 @ 15:29
Kaptajn

Samsung - Syd Korea.

Sony - Japansk.

Herhjemme må vi til at genoplive Dancall. Jeg har stadigvæk en liggende på loftet. Og et nyt gammelt telenetværk, så jeg kan bruge den. ☺️

iPad Pro 2017, Macbook pro 2009, TimeCapsule 2TB

2356

173
27. februar 2025 @ 15:36
ASCII jonglør
Tonny Freimanis skrev:
PallMei skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Han vil muligvis prøve. Men så tror jeg, at der bliver borgerkrig. Han vil nok nærmere prøve at køre noget af sit yngel i position, og så er det jo op til vælgerne. Men jeg tror, at de når at blive så trætte af Trumps smadren løs i mellemtiden, at der bliver valgt en demokrat i stedet for med et meget stort flertal.

Du glemmer lige den bette detalje, at Trump er ved at opnå fuldstændig magt over og lydighed fra både USAs samlede militærkompleks, efterretningstjenester, økonomi samt hele USAs politiske system - og altsammen med dubiøse metoder. Hvis det ikke får en klokke til højlydt at bimle inde i den historiske erindring hos en europæer, så er samtlige skolepenge spildt, for så er ens uddannelse lige fra folkeskole til The Groves of Academe  helt og aldeles mislykkedes. Tilbage er kun et (ud)dannelsesmæssigt ringvrag, der qua sin fornægtelse af den politiske virkelighed medvirker til en katastrofe.

For det er nemlig sagen med krig. Det tvinger én til at vælge side - og helst på et oplyst grundlag.

4817

455
27. februar 2025 @ 18:33
FPU

@Factory:

Allerede nu er mange amerikanere ved at sige fra over for Trump, også blandt hans egne rækker. Således har en del allerede sage op fra DOGE, fordi de mener, at de blev sat til at foretage forfatningsstridige tiltag. Der er også mange, som har solgt deres Tesla'er eller deres aktier i Tesla.

Det er rigtigt, at Trump har en del magt, eftersom han har flertal i både kongressen, senatet og i højesteret, men mange amerikanske militær-personer påpeger allerede nu, at de har svoret deres ed til forfatningen, ikke til Trump. Og med de nedskæringer i hjælpen til skadede veteraner, som sandsynligvis er på vej, vil militærets støtte til Trump fortsætte med at falde, for hvem vil gå i krig for en præsident, som gør en hjemløs, hvis ikke man kommer hjem i eet stykke?

Og heldigvis er en hel del Trump-vælgere ved at få øjnene op for, hvor mange penge de mister i tilskud til f.eks. medicin eller socialhjælp i den nærmeste fremtid, så de har nok stemt republikansk for sidste gang.

Desuden gad jeg godt lide at vide, hvordan deres højesteret vil retfærdiggøre en tredie periode til Trump, når den amerikanske forfatning er så klar i spyttet, som den er, hvad valgperioder angår, for selvom der er et flertal af udpegede republikanske dommere, heraf endda tre, der er udpeget af Trump selv, har de altså ikke givet ham medhold hver eneste gang. Men det finder vi jo ud af, når den næste valgkamp starter i løbet af 2028.

Vi får dog allerede et fingerpeg om det ved midtvejsvalgene i 2026, og her tror jeg så, at Trump og co. har fåkket så meget op i mellemtiden, at flertallet skifter tilbage til demokraterne i begge kamre, så Trump bliver en "lame duck" i de sidste to år af sin regime. Og hvis et demokratisk flertal så får stævnet (impeach) Trump en tredie gang, er han jfr. forfatningen færdig som politiker uanset udfaldet; stævningen i sig selv er nok.

Ellers skal han kuppe Capitol Hill inden midtvejsvalgene, nedlægge kongressen og senatet, og styre landet fra hans yndlingshjørne i det ovale kontor. Så bliver der ikke blot ballade på hjemmefronten, for så bliver USA også isoleret fra hele Vesteuropa og den demokratiske del af Asien, plus Canada, Mexico, Panama og nogle af landene i Latin- og Mellemamerika, og så bliver Trump verdens ensomste amerikaner.

Spirituel Maskine

3032

419
PallMei (Skribent)
27. februar 2025 @ 22:23
Virtual Machine

@Tonny

De DOGE ansattte der siger fra, er ikke dem Musk har hentet ind, men nogen af dem som allerede arbejde i USDS (United States Digital Service) som er den organisation Trump/Musk har omdøbt til DOGE. Så når de erstattes af nogle mere samarbejdsvillige, er det blot endnu mere udrensning.

Alt det med at nogle er ved at få øjnene op, hjælper ikke før der er handling bag. Det er først når folk stopper, at de tør sige imod. 

Alle retssystemet og alle check and balances er også tvivlsomt. Dommerne er politisk udpeget og man kan allerede begynde at stille spørgsmål ved om det er retssamfund.

4817

455
I dag @ 08:09
FPU
PallMei skrev:

@Tonny

De DOGE ansattte der siger fra, er ikke dem Musk har hentet ind, men nogen af dem som allerede arbejde i USDS (United States Digital Service) som er den organisation Trump/Musk har omdøbt til DOGE. Så når de erstattes af nogle mere samarbejdsvillige, er det blot endnu mere udrensning.

Korrekt. Det er ikke de unge nyansatte løver, der har sagt op igen. Men dem, der HAR sagt op, har vist, at der stadig er anstændige mennesker tilbage i landet. Dem skal der nog blive brug for igen, når der skal ryddes op i det rod, som DOGE laver.

Alt det med at nogle er ved at få øjnene op, hjælper ikke før der er handling bag. Det er først når folk stopper, at de tør sige imod. 

Det er så småt begyndt. Trump's "approval rate" (eller hvad det nu hedder, tallet mellem hvor mange der støttede ham lige efter valget, og hvor mange der støtter ham godt en måned efter indsættelsen), er aldrig faldet så hurtigt for nogen præsident som for Trump. Der er også allerede ballade indbyrdes mellem Republikanere i "Town Hall" møder.

Alle retssystemet og alle check and balances er også tvivlsomt. Dommerne er politisk udpeget og man kan allerede begynde at stille spørgsmål ved om det er retssamfund.

Højesteretsdommerne er politisk udpegede. Føderale dommere (forbundsdommere) og lavererangerende dommere er så vidt jeg ved valgt ved simpelt flertal i de enkelte retskredse.

USA har sindsygt mange advokater. Alle sagsøger alle, og alle retsager er en kamp på semantik, logisk følgeslutning og dommerens/dommernes tolkning af lovteksten. Det kan man godt kalde en retsstat, og principielt er man stadigvæk uskyldig, indtil man er dømt (eller har indgået en "plea deal" om nedsat straf, selv hvis man skulle være uskyldig).

Men efter 9/11 lod USA sig omdanne fra en retsstat til en politi-stat, hvor alt og alle helst skal registreres i databaser for selv den mindste forseelse, og betjentene går i selvsving, hvis en person nægter at vise ID, selvom vedkommende har lov til det jfr. den fjerde tilføjelse til forfatningen (Fourth Amendment).

Den her Trump-regering er bygget på griskhed, løgn og had, og det er de dårligste byggematerialer i et politisk fundament. Det er allerede begyndt at slå revner og vil før eller siden skvatte sammen som en elendigt bygget skyskraber under et jordskælv. Spørgsmålet er blot: hvor høj bliver prisen for menigmand?

Spirituel Maskine

8700

214
I dag @ 10:31
Poseidon

For at komme tilbage på sporet - Tech wise:

Jeg har testet Ecosia, som er en standardmulighed i Safari, som alternativ til Google. Den er amerikansk, men den er non-profit, og de bruger deres overskud på at plante træer, så det kan jeg leve med. Desværre er den ret så elendig. Min mor ville sikkert være tilfreds, men er man bare en smule power bruger, så er den direkte ubrugelig.

Derefter har jeg testet Qwant, en fransk søgemaskine, og den har jeg faktisk været rigtigt tilfreds med! Den når Google til 90-95%, og det er nok til at jeg har ditchet dem. I kan finde udvidelsen i app store.

Og som alternativ til ChatGPT, der har jeg brugt franske chat.mistrail.ai (Le Chat, ho ho ho!), og jeg må være ærligt at sige at der ikke er nogen mærkbar forskel mellem den og ChatGPT for mig, så det er jo også rigtigt fint! Jeg mangler en Mac app, men det er da til at leve med, når man i forvejen bruger sin browser så meget.

Apple er et markant problem. I det mindste er de eneste midler jeg smider efter dem til iCloud, men det piner mig. Jeg ser dog intet alternativ desværre. I det mindste så anbefalede de deres auktionærer at stemme for at beholde deres DEI initiativer, og man kan ikke sige der er mange firmaer der har en mere grøn plan end Apple. Så det gør mig i det mindste glad. Men jeg har stort set mistet alt respekt jeg havde for Tim Apple, efter han personligt donerede 1M$ til den orange Temussolini.

Der var engang en Mac...