Jeg har en ældre MacBookPro fra 2014, som jeg gerne vil holde liv i. Den har været død et stykke tid, grundet en defekt strømforsyning. Nu med en ny, kan jeg så ikke komme i kontakt med harddisken som er en 256 GB SSD. Har installeret 10.8.5 på et eksternt drev, og forsøgt at formattere det interne drev med Diskværktøj, men dette går i stå halvvejs. Så der er noget galt, men hvad? Jeg troede ikke en SSD sådan kunne tage skade. Findes der et bedre værktøj til at diagnosticere, og evt. fixe? - Kan det virkelig passe drevet et kaput?
Hundehoved skrev:Jeg har en ældre MacBookPro fra 2014, som jeg gerne vil holde liv i. Den har været død et stykke tid, grundet en defekt strømforsyning. Nu med en ny, kan jeg så ikke komme i kontakt med harddisken som er en 256 GB SSD. Har installeret 10.8.5 på et eksternt drev, og forsøgt at formattere det interne drev med Diskværktøj, men dette går i stå halvvejs. Så der er noget galt, men hvad? Jeg troede ikke en SSD sådan kunne tage skade. Findes der et bedre værktøj til at diagnosticere, og evt. fixe? - Kan det virkelig passe drevet et kaput?
Ja, ssd'er er ikke udødelige. Du kan prøve at køre førstehjælp i diskværktøj
Førstehjælp duede ikke, eneste valg var at formattere - her går den godt nok igang, men stopper så halvvejs og rører sig ikke ud af flækken...
Hundehoved skrev:Førstehjælp duede ikke, eneste valg var at formattere - her går den godt nok igang, men stopper så halvvejs og rører sig ikke ud af flækken...
Prøv cmd+2 så du ser alt og kan vælge øverste niveau på drevet. Hvis ikke førstehjælp er muligt her, så slet drevet på det her niveau og se om det går bedre.
Jeg kan slet ikke se drevet, det mounter ikke. Jeg kan kun finde det i Diskværktøj, og her går programmet altså kold midt i formatering
Hundehoved skrev:Jeg kan slet ikke se drevet, det mounter ikke. Jeg kan kun finde det i Diskværktøj, og her går programmet altså kold midt i formatering
Der er også disk værktøj jeg snakker om.
Vær i øvrigt sikker på, at det er den interne og ikke den du er bootet op på.
Du kan prøve at åbne Mac'en og se, om du kan lirke stikket lidt mere på plads.
Hvis det ikke hjælper, ville jeg nok betragte disken som halv-død og hel-upålidelig.
Det kan i øvrigt ikke svare sig at bruge ret meget mere tid på den, når man kan købe en 1 TB SSD til under 500,-- Kr.
Tonny Freimanis skrev:Du kan prøve at åbne Mac'en og se, om du kan lirke stikket lidt mere på plads.
Hvis det ikke hjælper, ville jeg nok betragte disken som halv-død og hel-upålidelig.
Det kan i øvrigt ikke svare sig at bruge ret meget mere tid på den, når man kan købe en 1 TB SSD til under 500,-- Kr.
Den kan han ikke bruge. Det skal enten være en med Apples forbindelser eller en vnme med adapter.
https://forums.macrumors.com/threads/upgrading-2013-2015-macbook-pro-ssd-to-m-2-nvme.2034976/
PallMei skrev:Tonny Freimanis skrev:Du kan prøve at åbne Mac'en og se, om du kan lirke stikket lidt mere på plads.
Den kan han ikke bruge. Det skal enten være en med Apples forbindelser eller en vnme med adapter.
https://forums.macrumors.com/threads/upgrading-2013-2015-macbook-pro-ssd-to-m-2-nvme.2034976/
Det kørte rigtigt godt i en 2014 Macbook Air for mig. Den fik helt nyt liv, selv om den gamle ikke var lille (512GB), men den må trække mere strøm. Desværre blev jeg nødt til at sætte den originale tilbage, for at få Open Legacy Patcher til at virke og installere nyeste macOS. Det er muligt, problemet er væk nu, men jeg har ikke haft tid og lyst til at forsøge.
https://dortania.github.io/OpenCore-Legacy-Patcher/
Alternativt skal du købe et OWC drev der ikke behøver adapter:
https://eshop.macsales.com/shop/ssd/owc/macbook-pro-retina-display/2013-2014-2015
PallMei skrev:Tonny Freimanis skrev:Du kan prøve at åbne Mac'en og se, om du kan lirke stikket lidt mere på plads.
Nå, da da. Godt set. Jeg havde blot søgt på 2.5'' SSD og formodede på forhånd, at alle Pre-Retina MBP'er kørte SATA.
Efter at have tjekket det, ser det ud til, at 2012'erne er de sidste med standard SATA diske, og så er det jo lidt et puslespil at finde noget egnet til 2014'eren.
jeg ville dog stadig betragte den oprindelige SSD som utroværdig med de problemer, der har været under formateringen, og hvis en SSD først klapper helt sammen, er alle data væk og kan ikke genskabes.
Men hvis MBP'en har et SD-kort slot, kan man bruge et hurtigt (Class10 eller bedre) SD-kort som boot-disk.
Desuden laver Samsung nogle hurtige 256 GB USB-sticks, hvis ydre dimensioner er 5 x 10x12 mm, og sådan en kan der jo også bootes fra.
Tonny Freimanis skrev:PallMei skrev:Tonny Freimanis skrev:Du kan prøve at åbne Mac'en og se, om du kan lirke stikket lidt mere på plads.
Nå, da da. Godt set. Jeg havde blot søgt på 2.5'' SSD og formodede på forhånd, at alle Pre-Retina MBP'er kørte SATA.
Efter at have tjekket det, ser det ud til, at 2012'erne er de sidste med standard SATA diske, og så er det jo lidt et puslespil at finde noget egnet til 2014'eren.
jeg ville dog stadig betragte den oprindelige SSD som utroværdig med de problemer, der har været under formateringen, og hvis en SSD først klapper helt sammen, er alle data væk og kan ikke genskabes.
Nu sidder jeg ved computeren. Hvis han trykker på info om drevet i diskutil, kan han tjekke, hvad S.M.A.R.T-status siger. Det er en intern indikator for, om der er problemer.
Men hvis MBP'en har et SD-kort slot, kan man bruge et hurtigt (Class10 eller bedre) SD-kort som boot-disk.
SD-kort kan ikke anbefales som en pålidelig erstatning for SSD, da de slet ikke er i samme liga, når det kommer til hastighed.
Desuden laver Samsung nogle hurtige 256 GB USB-sticks, hvis ydre dimensioner er 5 x 10x12 mm, og sådan en kan der jo også bootes fra.
Jeg tror, du skal op i størrelse for at finde en USB-stick, der internt fungerer som en SSD, forudsat at jeg ikke har undersøgt det for nylig. Jeg har en SanDisk Ultra Fit 256 GB, og den er langsom samtidig med, at den bliver meget varm.
@PallMei:
I 2013 stod harddisken i min MBP 2010 langsomt af. Jeg nåede lige at lave en TM-backup af den, før den døde helt.
Jeg bestilte så en SSD, og mens den var undervejs, installerede jeg SnowLeo på et 32 GB Class10 SD-kort, jeg allerede havde liggende og kørte Mac'en fra det, indtil SSD'en dukkede op.
Det kørte fint, bortset fra lejlighedsvise små lags på under et sekund, så jeg ved, at det sagtes kan lade sig gøre.
Jeg har ikke prøvet med en USB-stick, men jeg kan ikke forestille mig, at den kan blive ubehageligt varm, og da slet ikke lige så varm som hvis man kopierer store data-mængder til eller fra den.
Men en intern SSD på maks. bushastighed er naturligvis sjovere.
Allerførst: Jeg er selvfølgelig sikker på hvilket drev der er tale om, og jeg kan ikke mounte det, hvis vi stadig bruger dette udtryk her i 20'erne (jeg fik min første Mac i '93 og da sagde vi mounte...). Men anyway, Jeg véd ikke hvorvidt vi kan regne med S.M.A.R.T status her, for den siger "kontrolleret" se vedlagte screenshot.
Jeg har på everymac.com set en guide til hvilket drive jeg skulle sætte i hvis det kom dertil, jeg kan muligvis købe ét der skulle passe til et par tusinde
https://everymac.com/systems/apple/macbook_pro/macbook-pro-retina-display-faq/macbook-pro-retina-display-13-how-to-upgrade-ssd-storage.html
- og det kan ikke betale sig på sådan en gammel svend, så må jeg nok leve med at boote fra extern. Det er bare sk... ærgerligt...
Hundehoved skrev:Allerførst: Jeg er selvfølgelig sikker på hvilket drev der er tale om, og jeg kan ikke mounte det, hvis vi stadig bruger dette udtryk her i 20'erne (jeg fik min første Mac i '93 og da sagde vi mounte...). Men anyway, Jeg véd ikke hvorvidt vi kan regne med S.M.A.R.T status her, for den siger "kontrolleret" se vedlagte screenshot.
Jeg har på everymac.com set en guide til hvilket drive jeg skulle sætte i hvis det kom dertil, jeg kan muligvis købe ét der skulle passe til et par tusinde
https://everymac.com/systems/apple/macbook_pro/macbook-pro-retina-display-faq/macbook-pro-retina-display-13-how-to-upgrade-ssd-storage.html
- og det kan ikke betale sig på sådan en gammel svend, så må jeg nok leve med at boote fra extern. Det er bare sk... ærgerligt...
Jeg kalder det også mount, selvom Apple kalder det aktivere.
Vi er vist ude i noget gammelt diskværktøj. I den nuværende version vil du også kunne køre førstehjælp på øverste niveau.
Prøv at starte op i internet recovery med alt+cmd+r ved boot og kør diskværktøj der. Så får du den nyeste version af macOS, der understøttes (sandsynligvis Big Sur), samt det nye diskværktøj og APFS-understøttelse.
Jeg vil igen anbefale at vælge at vise alt i indholdsfortegnelsen med cmd+2.
Det er godt, at du er sikker på, at det er det rigtige drev, men mange prøver for eksempel at slette det midlertidige RAM-drev i recovery, da det er øverst.
Og så er vi tilbage ved mit forslag om at bruge en (fysisk lille) USB-stick eller et MicroSD-kort i en passende adapter.
Det linkede eksempel passer måske på din specifikke MBP, men du må lige dobbelttjekke.
Bemærk dog, at det her kun er adapteren; selve MicroSD-kortet skal købes separat.
Eftersom en ekstern disk også skal køre over USB-porten (der er tilsyneladende ikke FireWire i (de første) Retina-modeller), kan du lige så godt bruge en stick- eller et SD-løsning, som i det mindste stadig gør Mac'en bærbar.