Jeg har en iMac late 2015 som er blevet meget sløv. Jeg har masser af plads på HD. Jeg ville gerne have sat en ny SSD disk i den, men min skærm er revnet og min lokale Apple pusher siger, at han ikke vil røre ved den da jeg sikkert er nød til at skifte skærmen og det er al for dyrt.
Er der andre måder at løse problemet. Min Mac har arbejdet hårdt og godt , men jeg kan jo ikke holde ud at vente mange minutter for at åbne et program
rigmor Nielsen skrev:Jeg har en iMac late 2015 som er blevet meget sløv. Jeg har masser af plads på HD. Jeg ville gerne have sat en ny SSD disk i den, men min skærm er revnet og min lokale Apple pusher siger, at han ikke vil røre ved den da jeg sikkert er nød til at skifte skærmen og det er al for dyrt.
Er der andre måder at løse problemet. Min Mac har arbejdet hårdt og godt , men jeg kan jo ikke holde ud at vente mange minutter for at åbne et program
Køb en ekstern ssd. Thunderbolt er at foretrække, men koster også mere.
Hvis det er en 27" er ram også nem at opgradere via en låge bagpå.
Hej
Jeg har en iMac fra 2017, som også var blevet lidt sløv, jeg købte en OWC Envoy Pro FX SSD 1TB,
det var som at få en ny computer.
Og som PallMei skriver, sæt så meget RAM i den som du orker...
Mvh
Vil lige tilføje, at din maskine så vidt jeg kan se har thunderbolt 2, så du får nok brug for denne adapter der virker begge veje:
da det er en 21,5 “ hvor skærmen skal af kan jeg ikke sætte mere ram uden at skifte skærm. Men jeg forstår ikke helt konceptet med den eksterne harddisk. Jeg har jo rigeligt plads- brugt ca 250 gb af 990 gb.
men flytter jeg al data over på den eksterne og køre styresystemet fra hd?
undskyld hvis jeg er lidt dum - har prøvet meget i mine + 30 år med Mac , men ikke dette.
rigmor Nielsen skrev:da det er en 21,5 “ hvor skærmen skal af kan jeg ikke sætte mere ram uden at skifte skærm. Men jeg forstår ikke helt konceptet med den eksterne harddisk. Jeg har jo rigeligt plads- brugt ca 250 gb af 990 gb.
undskyld hvis jeg er lidt dum - har prøvet meget i mine + 30 år med Mac , men ikke dette.
Forslaget om at bruge en ekstern disk i stedet for den interne skyldes nok, at man frygter, at den er ved at stå af. Hvis du kører en diskførstehjælp på disken og den melder om fejl på S.M.A.R.T. status, er den fysisk defekt.
Det KAN naturligvis være, at stikket til harddisken blot har løsnet sig en anelse, men eftersom du ikke kan komme ind til den pga. den revnede skærm, ville jeg nok betragte disken som døende under alle omstændigheder.
Fidusen er at lægge hele indholdet af den interne disk over på en ekstern disk via f.eks. en TimeMachine backup, helst på en SSD, som er mange gange hurtigere end en konventionel harddisk, og som først lige skal formateres i Extended(Journaled) eller i APFS i nyere OS'er, og så boote fra den nye disk via Thunderbolt-porten som beskrevet af PallMei.
Hvis du ikke har prøvet SSD'ere før, bliver du blæst bagover, for boot-tiden bliver reduceret fra ca. 2 minutter til omtrent 20 sekunder, og små apps og selv store dokumenter åbner næsten momentant. Alene det at køre fra en SSD gør det besværet værd at flytte alle data over.
Du kan også bruge den gratis version af Carbon Copy Cloner til flytningen. Det ved jeg, fordi jeg fik klonet en Snow Leopard over på en MacBook 2010 fra en tidligere intern disk, og den MacBook gad ellers ikke æde nogen som helst af mine installere.
Kåret som bedste indlæg af trådens forfatter |
rigmor Nielsen skrev:da det er en 21,5 “ hvor skærmen skal af kan jeg ikke sætte mere ram uden at skifte skærm. Men jeg forstår ikke helt konceptet med den eksterne harddisk. Jeg har jo rigeligt plads- brugt ca 250 gb af 990 gb.
Det er fordi din lokale Apple pusher ikke vil åbne den. Med en ekstern et drev er det slet ikke nødvendigt.
Boot op i internet gendannelse med nyeste understøttet macOS med alt+cmd+r og installere macOS på det eksterne drev.
Under installationen eller bagefter med overførselsassistent kan du overføre dine data til den eksterne disk.
Den interne disk kan du så bruge til noget andet.Men måske du skulle overveje en ny maskine i stedet, for den er ikke længere software understøttet fra Apple, med mindre du begynder at eksperimenter med Open Core Legacy patcher. Et eksternt drev kan du dog også bruge på en ny maskine, så pengene er ikke spildt, hvis du prøver det først (men adapteren er).
Kære alle
tak for jeres input. Jeg vil arbejde videre og finde ud af om jeg kan finde en god brugt iMac min 19, eller om jeg kaster mig ud i en ekstern harddisk .
Men hvad sker der lige med Macnyt????Nogle indlæg står med meget stor tekst og jeg kan ikke få lov til at svare på alle andre indlæg end mit eget??
rigmor Nielsen skrev:Kære alle
tak for jeres input. Jeg vil arbejde videre og finde ud af om jeg kan finde en god brugt iMac min 19, eller om jeg kaster mig ud i en ekstern harddisk .
Alle Intel Macs lever på lånt tid, så kig ikke længere tilbage end 2020 (2021 hvis det skal være iMac) hvor Apple Silicon blev introduceret i de første modeller med Apple Silicon.
Men hvad sker der lige med Macnyt????Nogle indlæg står med meget stor tekst og jeg kan ikke få lov til at svare på alle andre indlæg end mit eget??
Umiddelbart ser tekststørrelsen rigtig ud, lige indtil jeg lavede lavede ovenstående linjeskift og skar det citerede over. Så blev andel halvdel af det citerede stor. Det må være et problem i den editor-komponent Powerpalle anvender.
Det lyder underligt, at du kun kan svare på dit eget indlæg. Kan du heller ikke vælge svar med citat, som du finder under de 3 prikker?