Har en Seagate One Touch 5 TB fra 2023, der har fungeret som Time Machine og arkiv til dokument/mapper (partitioneret i to APFS). USB A.
Pludselig gik den død, dvs., kan ikke se/læse den fra min iMac 2023 med USB konverter A til C.. Når den eksterne Seagate er koblet til, kan jeg heller ikke se nogen disk i Diskværktøjer - heller ikke min interne disk.
Hvis jeg kobler den på en Windows-maskine, kan den læse alle arkiver/mapper..
Hvis jeg kobler den på min gamle High Sierra Mac med USB A, kan diskverktøj se den, men kan ikke ses i Finder.
Diskværktøjer fra High Sierra kan heller ikke gendanne eller slette disken - melder fejl hele tiden.
Nogen der har en ide om, hvordan jeg kan løse dette?
Screendump fra High Sierra‘s diskværktøj
Beman skrev:Har du prøvet det andet kabel og adapterHar en Seagate One Touch 5 TB fra 2023, der har fungeret som Time Machine og arkiv til dokument/mapper (partitioneret i to APFS). USB A.
Pludselig gik den død, dvs., kan ikke se/læse den fra min iMac 2023 med USB konverter A til C.. Når den eksterne Seagate er koblet til, kan jeg heller ikke se nogen disk i Diskværktøjer - heller ikke min interne disk.
Windows understøtter ikke APFS. Det kræver tredje part softwareHvis jeg kobler den på en Windows-maskine, kan den læse alle arkiver/mapper..
Er den aktiveret i diskværktøj.Hvis jeg kobler den på min gamle High Sierra Mac med USB A, kan diskverktøj se den, men kan ikke ses i Finder.
Diskværktøjer fra High Sierra kan heller ikke gendanne eller slette disken - melder fejl hele tiden.
Hvilken fejl?
Nogen der har en ide om, hvordan jeg kan løse dette?Screendump fra High Sierra‘s diskværktøj
Jeg tror det er et hardware problem. Forhåbentlig i adapteren eller kablet
1. Har prøvet flere forskellige adapter, men ikke med andet kabel. Det vil jeg teste.
2. Forkert skrevet af mig. To partitioner, den ene i APFS til TimeMachine, den andre i exFAT, så både Mac og windows kan læse og kopiere filer frem og tilbage. Min arbejdsmaskine, Windows 11, kan godt se alle mapper og dokumenter og selve disken kan ses i Stifinder med nuværende kabel.
3. Diskværktøj i iMac 2023 (macOS Sequoia) kan slet ikke se disken. I samme øjeblik jeg tilslutten disken, kan diskværktøj ej heller se intern disk.
4. Når jeg kobler Seagate til min gamle iMac med High Sierra, kan diskværktøj se disken. Dog kommer den ikke frem i Finder. Når jeg prøver at slette, reparere, førstehjælp eller gendan fra Diskværktøj i High Sierra, får jeg bare “fejl”, men ingen yderligere information om, hvilken fejl.
Har testet på to forskellige iMac 2023, macOS Sequoia.
Beman skrev:1. Har prøvet flere forskellige adapter, men ikke med andet kabel. Det vil jeg teste.
2. Forkert skrevet af mig. To partitioner, den ene i APFS til TimeMachine, den andre i exFAT, så både Mac og windows kan læse og kopiere filer frem og tilbage. Min arbejdsmaskine, Windows 11, kan godt se alle mapper og dokumenter og selve disken kan ses i Stifinder med nuværende kabel.
3. Diskværktøj i iMac 2023 (macOS Sequoia) kan slet ikke se disken. I samme øjeblik jeg tilslutten disken, kan diskværktøj ej heller se intern disk.
4. Når jeg kobler Seagate til min gamle iMac med High Sierra, kan diskværktøj se disken. Dog kommer den ikke frem i Finder. Når jeg prøver at slette, reparere, førstehjælp eller gendan fra Diskværktøj i High Sierra, får jeg bare “fejl”, men ingen yderligere information om, hvilken fejl.
Har testet på to forskellige iMac 2023, macOS Sequoia.
3. lyder meget mystisk
4. Måske drevet trækker mere strøm end dine Macs kan levere 🤔
Jeg ville kigge i Konsol.app. Sætte den til at starte med at logge og tilslutte drevet. Så se om der er nogen fejlmeddelelser der kan indkranse årsagen.Her er hvad seagate skriver:
https://www.seagate.com/manuals/backup-plus-portable/faq/#mac
Det ser ud som om de 2 partitioner ikke mounter. Prøv at mounte dem og kør disk repair værktøjet.
vh
Tak for alle svar. LØST!
Har en anden ekstern disk, en Seagate Expansion, så jeg skiftede kabel mellem de to Seagate USB A diske.
Første forslag fra @PallMei - prøv med et andet kabel! Det virker til at fungere😀.
Stadig mystisk, at Windows kan læse indhold med det oprindlige kabel.
I hvert fald kan både min macOS Sequoia (med USB C-adapter) og High Sierra se og læse begge diske nu.
God weekend og tak igen for alle svar