xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

Skriv et nyt indlæg
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
430
181
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)
macnyt  /  forum  /  emne
Renters rente-beregning i Numbers.
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)

4861

459
I dag @ 09:55
FPU

Jeg har stort set aldrig brugt regneark, og nu skal jeg have regnet nogle beløb ud om efterbetaling til mig inkl. renter nogle år bagud pga. en systematisk fejl begået af modparten.

Jeg kender rentesatserne for de pågældende år, jeg kender den månedlige fejl-difference, og jeg kender løbetiden.

Jeg har skrevet de oplysninger ind i Numbers 6.0, men jeg ved ikke lige, hvordan man brygger en formel sammen, så den tager den første måneds skyldige beløb, lægger 1/12 af den årlige løbende rentesats til, overfører det til næste måned, lægger den måneds skyldige beløb til, beregner renten af det, og så videre.

Regneeksempel med nogle runde tal:

Løbetid: 24 måneder bagudrettet

Skyldigt beløb pr. måned: 100,- Kr.

Rentesats første 12 måneder: 6% pr. år , d.v.s. månedlig rente = 0.5% (faktor 1.0050)

Rentesats næste seks måneder: 9% pr. år, d.v.s. månedlig rente = 0.75% (faktor 1.0075)

Rentesats sidste seks måneder: 12% pr. år, d.v.s. månedlig rente = 1.01% (faktor 1.0100)

Eftersom renten varierer, skal formlen tage højde for det.

Med de her tal bliver det i hånden til

Januar 2022: 100,50 Kr.

Februar 2022: 201,50 Kr. (afrundet)

Marts 2022: 303.01 Kr. (afrundet)

April 2022: 405,03 Kr. (afrundet)

Og så videre.

Jeg kan godt sidde og lave det i hånden, men så bliver det ikke helt retvisende pga. afrundingerne.

Så jeg har brug for en formel, hvor der hver måned lægges et fast beløb (f.eks. 100,- Kr.) til hovedstolen, og hvor der løbende beregnes månedsvis renter og renters rente, hvor rentesatsen af og til ændres hver sjette måned.

Numbers har en masse formler, også finansielle, men alt det er spejlvendt volapyk for mig.

Så er der en Numbers haj herinde, som har eller kan skrive en sådan formel, hvor jeg blot skal fortælle den, hvilken celler i hver variabel jeg skal sætte ind, f.eks. D11 for 1. januar 2022, F11 for den månedlige rentesats den første måned, som hovedstolen skal multipliceres med (f.eks. 1.0050), G11 for det månedlige skyldige beløb (de 100,- Kr. pr. måned i eksemplet), og så f.eks. Søjle H til den akkumulerede sum inkl. renter og renters rente for hver måned, som formlen skal beregne?

Jeg tror ikke, at jeg kan beskrive det bedre, så jeg håber, at mit budskab er gået igennem.

På forhånd tak.

Spirituel Maskine
  7
5
  85

3093

430
PallMei (Skribent)
I dag @ 10:21
Virtual Machine

Hej Tonny

Det lyder som et TVM (Time Value Money) problem. Så prøv at se hjælpen her:

https://support.apple.com/da-dk/guide/functions/ffac1318740/web 

Desuden er der en række skabeloner omkring privat økonomi (hvert i den aktuelle version) som du kan kigge på.

3093

430
PallMei (Skribent)
I dag @ 10:47
Virtual Machine

Desværre har jeg en presserende opgave og ikke tid til at kigge på det. Men efter at læst på en stor skærm kan jeg se det du egentlig er ude efter er at regne antal måneder fra start og ud fra det have forskellig rente. Med mindre det skal være en forkromet løsning, hvor du kan justere de intervaller, så skulle du måske bare lave det manuelt og helt lav praktisk med en række for hver måned og den tilhørende rente.

4861

459
I dag @ 11:18
FPU

@PallMei:

Jeg hører, hvad du siger, og jeg KAN godt regne det ud i hånden, også uden afrundinger. Det er bare rart med automatisering for at undgå fejl, plus et dobbelttjek på den manuelle udregning.

Men det går nok, for jeg vil jo kunne se, om den enkelte måneds rentetilskrivning stiger eksponentielt, som den skal.

Jeg kigger lige på dit link senere i dag (græsset skal have tærsk først), og ellers finder jeg min go'e gamle HP-32 RPN frem, hiver rentesatserne ind i forskellige hukommelser, holder tungen lige i munden, regner det ud manuelt, skriver alle tallene ned, og håber på et korrekt resultat.

Spirituel Maskine

3093

430
PallMei (Skribent)
I dag @ 11:19
Virtual Machine
PallMei skrev:

Hej Tonny

Det lyder som et TVM (Time Value Money) problem. Så prøv at se hjælpen her:

https://support.apple.com/da-dk/guide/functions/ffac1318740/web 

Desuden er der en række skabeloner omkring privat økonomi (hvert i den aktuelle version) som du kan kigge på.

Hvis den gamle version har skabelon med boliglån, vil jeg mene den er til at rette til eller finde inspiration. Den har formler på månedniveau med If/Hvis. 

4861

459
I dag @ 12:14
FPU

Jeg har lige fundet ud af, an man (desværre for mig) ikke må beregne renters rente af mora-renter.

Men det gør jo regnestykke meget lettere for mig, for så er det jo bare om at gange hver måneds beløb med månedsandelen af rentesatsen og så lægge de ens summer sammen.

Super tak for god og hurtig hjælp, selvom jeg alligevel ikke fik brug for den.

Spirituel Maskine

1

1
I dag @ 12:19
Nyt medlem

Hej

skal du bruge formlerne? Kan du ikke bruge denne: https://financer.dk/beregn/rentes-rente/#formel-for-rentes-rente

4861

459
I dag @ 15:06
FPU

Tak for link, men den kan ikke regne i halve år.

Desuden må man som nævnt ovenfor ikke tage renters rente af mora-renter, så det er ikke længere relevant.

Spirituel Maskine